E-MOBILITÁS / MENNEKES


Az elektromobilitás a járművek hajtásláncának és a közlekedési infrastruktúrának olyan módú fejlesztése, amely a fosszilis energiahordozók helyett az elektromos áram üzemanyagként történő felhasználását szorgalmazza. Az elektromobilitás a hagyományos, robbanómotoros közlekedéshez képest kiemelkedően környezetkímélő és takarékos, így a fenntartható fejlődés iránti törekvés egyik zászlóshajója – legyen szó vállalkozásokról vagy kormányzatokról.

Mindemellett az emobilitás sok nézőpontból szemléletváltást is igényel használóitól. Erre a legszemléletesebb példa a töltés esete: Az elektromos autókat (a robbanómotorokkal szemben) nem akkor érdemes tölteni, amikor elfogy az energia, hanem amikor az autó egy helyben áll. Nem fogunk elmenni a benzinkútra, ha kiürül az akksi, hanem a munkahelyi parkolóban, az éjszaka során a garázsban vagy a nagybevásárlás alatt a bolti parkolóban fogjuk tölteni járművünket.

Hazánkban az elektromos autókkal és azok töltésével kapcsolatban rengeteg, a fentihez hasonló kérdés és tévhit kering. Ez természetes, hiszen a technológia annyira új, hogy kevesen ismerik, és még kevesebben rendelkeznek személyes tapasztalattal. Ezért is szeretnénk látogatóinknak segíteni az eligazodásban az eMobilitás világában az által, hogy itt összeszedtük a MENNEKES eMobilitásnak legtöbbször feltett vevői kérdéseket:


Kérdés: Hogyan tölthetem fel a plug-in ("konnektoros") hybrid és az elektromos autómat?

A MENNEKES eMobilitás válasza: Mindenek előtt szögezzük le ismét, hogy villanyautókat nem akkor töltünk, amikor kifogy az áram az akkuból, hanem akkor, amikor az autó áll. Bárhol, de áll. Legyen az egy bevásárlóközpont, otthon a garázsunk vagy a munkahelyi parkoló. Ezért érthető módon alapvető feltétele a jól működő eMobilitásnak a kiépített töltőhálózat, amin a MENNEKES is dolgozik.

Leegyszerűsítve négyféle módon tölthető egy elektromos autó:

  1. A hagyományos villásdugóval ellátott, minden autóhoz alapból járó szükség-töltőt ("vész-töltőt") akkor használjuk, ha az autó lemerült és más módon nem tölthető. A készülék maximális óránkénti töltési teljesítménye 3,7 kW, 1 fázisú, jellemzően háztartási körülmények között használjuk. Működtetése fokozott óvatosságot igényel - a legtöbb lakóingatlan villamos hálózatát nem ilyen berendezések működtetésére tervezték, a kábelcsatlakozásoknál extrém esetben gyulladásveszély is kialakulhat.
  2. Garázsunkban vagy a munkahelyi parkolókban kialakított váltóáramú (AC) töltőberendezéseken - ilyen a MENNEKES Amtron is. Ezek gyors, akár 3,7- 22 kW óránkénti töltési sebességre is képesek, biztonságosak, 1-3 fázisúak kiviteltől függően. Optimális esetben a készülék saját kábellel rendelkezik, így azt letekerve azonnal tölthető az autónk. A 2017-től forgalomba kerülő európai autókban a MENNEKES által szabadalmaztatott Typ 2 (2-es típusú) csatlakozó található, a töltéshez pedig Typ 2-es kábel használható. Egy AC töltő a munkaidő alatt vagy otthon éjszaka már teljes mértékben fel tudja tölteni a gépkocsi akkumulátorát.
  3. Közterületi AC váltóáramú gyorstöltő berendezésekkel. Ezek jellemző maximális töltési teljesítménye 22 kW - a MENNEKES Smart 22 töltőoszlop is ilyen. Ritkább esetben kábellel rendelkeznek, a többségében viszont a saját Typ 2-es töltőkábelünket kell rácsatlakoztatnunk. A parkolási és töltési időt figyelembe véve, járműtípustól függően akár 1-2 óra alatt is teljesen feltölthető a kocsink - ez típusonként eltérő idő, akár 7 óra is lehet, erről ebben a táblázatban olvashat. Ezeknél a berendezéseknél sok esetben a töltés már térítésköteles, szolgáltatási díjhoz kötött - bár természetesen az üzemeltető döntése szerint az áramot ingyen is adhatja. Ezeken a készülékeken a töltés biztonságos és gyors, a kábelt sem tudja senki ellopni, mivel az töltéskor a töltő és kocsi oldalán egyaránt reteszelődik.
  4. Közterületi egyenáramú (DC) villámtöltőkkel. Fontos megemlíteni, hogy csak olyan autókon működik a villámtöltés, mely ú.n. CCS csatlakozóval van ellátva. Az egyenáramú töltés gyors, akár 1-1,5 óra elég az akku feltöltéséhez. A készülékek viszont kevesebb helyen találhatók az országban. Ennek oka a rendkívül magas teljesítményigény (terheli a villamoshálózatot) és a töltőkészülék ára - ami gyakorlatilag megegyezik egy villanyautó árával.

rdés: Mi a nettó és bruttó akkukapacitás?

Válasz: A bruttó a jármű akkujának elméleti legnagyobb kapacitása, ezt még vadonatúj autónál sem lehet 100%-ig kihasználni, csak a kb. 90-92%-át - ezt nevezzük nettó kapacitásnak.


Kérdés: A pláza előtti gyorstöltőre csatlakoztattam a Nissanom, de miután kijöttem két órával később, alig 50 km-re elegendő áramot töltött. Nem értem, pedig AC gyorstöltő van a plázánál?!

Válasz: Bármekkora teljesítményű a közterületi vagy céges parkolóban a váltóáramú töltő, ha a kocsi nem képes azt a teljesítményt felvenni. Látható a Nissan és a hozzá hasonló paraméterű típusok esetében a max. áramfelvétel 3,3 kW. Hiába töltjük őket óránként 22 kW-os teljesítményű gyorstöltővel, akkor is csak 3,3 kW-ot vesznek fel. Szemben egy Teslával, ami gond nélkül "felszippantja" a 22 kW-ot egy óra alatt.

Ezt a jelenséget segít értelmezni az itt található, az elektromos és plug-in hibrid technikai adatait bemutató táblázat.


Kérdés: Háromfázisú, 3X16A-es töltőberendezést vásároltam, ennek a névleges teljesítménye 11 kW. Az elektromos autóm 7,4 kW óránkénti áramfelvételre képes, ám ezzel a töltővel mindössze viszonylag lassan, 3,7 kW töltődik óránként. 11 kW-os a töltőm, ez hogy lehetséges?

Válasz: A vásárolt töltő háromfázisú. A 3X16A-es betáp 3X3,7 kW-os (összesen 11 kW) óránkénti töltési teljesítményt jelent. A probléma az, hogy igen sok elektromos és plug-in autó (pl. Nissan Leaf) invertere egy fázison veszi csak fel az áramot, ergó hiába van elméletileg 11 kW összteljesítmény, abból csak az egyetlen fázison bejövő 3,7 kW-ot használja töltésre, a másik két fázison nem lesz áramfelvétel. A megoldás: egyfázisú, 1X32A-es (7,4 kW-os) vagy 3X32A-es töltőberendezés vásárlása.


Kérdés: Pénzkidobás olyan autót venni, amit váltóárammal kevesebb, mint 4 kW-tal tölthetek óránként?

Válasz: Ugyan, miért lenne pénzkidobás? Az elektromos autót akkor töltjük, amikor áll - a nap jellemzően 22 órájában. Ez idő alatt még kisebb áramfelvételi képesség mellett is bőven van lehetőség az akkuk maximális feltöltésére.


Kérdés: Hogy jutok el egy töltéssel az elektromos KIA-mal Debrecenből Budapestre?

Válasz: Jelenleg sehogy. Ki lehet próbálni, de Gödöllőnél át kell térni a stoppolásra... A viccet félretéve: kevés kivétellel (pl. e-Golf) az elektromos autók akkumulátora még nem olyan nagy kapacitású, hogy biztonsággal meg lehessen velük tenni 250 km-t. A kisebb akkuval felszerelt autók használói jellemzően városi és rövid országúti forgalomban használják az autójukat. Teszik ezt annak tudatában, hogy nem indulhatnak neki egy 250 km-es megszakítás nélküli útnak, de autójuk egy 500 km hatótávolságú Tesla árának a harmada.


Kérdés: Benzinre átszámolva mennyit fogyaszt egy elektromos autó?

Válasz: A felvett áram ára forintosítható és így benzin literjére is átszámolható. Teljesítménytől függően 1,5-2 liter lenne a 100 kilométerenkénti fogyasztás.


Kérdés: Minden elektromos autó ugyanannyit fogyaszt?

Válasz: Műszaki paraméterekben a különbségek óriásiak, ezeket egy táblázatba foglaltuk össze, amelyet ide kattintva érhet el. Összefoglalva: lényeges az akkukapacitás, de nagyon fontos a 100 km-re vetített fogyasztási adat is. Hiába rendelkezik egy autó meglehetősen nagy akksival, ha fogyasztása pazarló - logikus módon a hatótávolsága alacsony lesz.


Kérdés: Sokba kerül, ha tönkremegy az elektromos autó akkumulátora?

Válasz: Persze, hogy sokba, ennek a kérdésnek viszont nincs sok realitása. Az akkumulátorcsomagokra az autógyártók 5-8, akár 10 év garanciát is vállalnak. Általánosságban elmondható, hogy az elektromos és hibrid-autók legmegbízhatóbb része pont az elektromos rendszerük. Továbbá az egész akkucsomag nem szokott "elromlani", ha egy-egy cella sérül, azt a legtöbb autógyár képes egyenként javítani. De ha a kérdéshez ragaszkodunk, akkor egy teljesen rossz akkumulátor költsége kb. ugyanannyi, mint egy teljesen tönkrement robbanómotor ára - megjegyezzük, a motor meghibásodásának nagyobb az esélye...


Kérdés: És mi történik 10 év után? Azt mondják, utána az elektromos autó használhatatlan!

Válasz: Mivel szerte a világon pár tucat olyan ember élhet, akik legalább 10 éves tapasztalattal rendelkeznek tisztán elektromos autó használata terén, ezért ezeket a kijelentéseket erősen feltételekkel kezelnénk. Inkább álljon itt a Toyota immár 20 éves, hibrid-autók területén szerzett óriási tapasztalata: a hibridek az elektromos autókhoz hasonló akkucsomagokkal rendelkeznek. Ezekre 10 év és több százezer kilométer megtétele után is kimagasló megbízhatóság jellemző, ami viszont tény: az akkucsomag kezdeti nettó 90-92% kapacitása úgy 80-85%-ra csökkent. Hasonlóan egy korosodó hagyományos autó motorteljesítményének csökkenéséhez.


Mint az a fentiekből is kiderül, számos kérdésre keresnek választ a magyar eMobilitás-használók, de a MENNEKES mindenre szolgál megoldással, a töltőkábeltől a dizájndíjas otthoni töltőberendezéseken keresztül a váltóáramú gyorstöltőkig!


48f9fb2c1d-200

Tekintse meg kínálatunkat itt:


Szolgáltatásaink közül: elektromos autó töltő, elektromos autó töltés, autó töltés, elektromos töltőállomás



(Az oldalon és aloldalakon szereplő adatok tájékoztató jellegűek, a hibákért, elírásokért felelősséget nem vállalunk.)